• About
  • Our Statement
  • フレンチヴィンテージは、“アートピース”とも称されるほどの独創性を持つ。現代の技術では表現し得ない生地や、昨今の眼鏡が効率と引き換えに失ってしまった細部への作り込み。当時のフレームは、一つひとつが希少で、同じものを入手することは非常に困難である。

    ヴィンテージアイウェアの専門店は、日本にそう多くない。“デッドストックのみ”を取り扱う店舗となると、その数はさらに限定される。「SPEAKEASY」オーナー山村将史と「Fréquence.」オーナー柳原一樹の2人は、フレンチヴィンテージに精通した数少ない専門家として、これまでに多種多様なフレームを発掘し、日本に紹介してきた。

    2人はまた、共著で出版も手がけている。フレンチヴィンテージがひときわ存在感を放ち、世界最高の品質を誇っていた1940年代から50年代にかけてのフレームを一冊に纏め上げ、書籍「FrameFrance」として世に送り出した。

    フレンチヴィンテージは汲み尽くせることの無い豊かな表情を見せてくれる一方で、同じものが製造できない以上、やがては枯渇してしまう有限の資源である。フレンチヴィンテージの世界観を現代の技術で再現し、より多くの人へ伝えていくために、guépardは誕生した。
  • The Meaning of guépard
  • 1920年代、禁酒法時代のアメリカでは、眼鏡のスラングとして「チーター」という言葉が使われていた。盗み見る“チート”という行為が、その由来だと言われている。「guépard」は、英語の「cheetah」をフランス語に翻訳したもの。ロゴデザインは、チーターが片目でじっと“盗み見”している様子を表している。

    この名称とロゴは、昨今のアイウェア業界に対する問題提起でもある。

    フレンチヴィンテージを創成期から取り扱い、現在の人気につながる流れを作り上げてきたSPEAKEASYとFréquence.。いま“ヴィンテージ風”のデザインを流行り物として追いかけているだけのデザイナーに対して、「ヴィンテージ(オリジナル)の上辺だけをチートして(盗み見て)デザインしている」という皮肉も込められている。
  • Design Concept
  • guépardにおいて、「JAZZ」は重要なデザインコンセプトのひとつとなっている。禁酒法時代、人々はアルコールの代わりにスタンダードジャズに高揚を求めた。

    後に、アドリブ演奏の素材として継承されることになるその旋律のように、guépardはフレンチヴィンテージの高いデザイン性を継承しながらも、現代の空気感に馴染ませるように繊細なアレンジを施し、フレンチヴィンテージの新たな解釈を提案していく。
  • Our Collection
  • guépardは、フレンチヴィンテージの高いデザイン性と本質を理解し、敬意を払い表現したコレクションである。例えば、フラットレンズの仕様。当時のレンズはマルチコートの技術がまだ存在しなかったため、レンズ表面が反射していた。その再現を試みるために、guépardは裏面のみマルチコートを施したフラットレンズを特注し、採用している。

    フレームデザインや油紙においても、フレンチヴィンテージのバックグラウンドを知らなければ表現できない要素が随所にある。山村、柳原が専門家として深めてきた造詣と洞察が、単なる模倣やモダナイズとは一線を画したコレクションを可能にしている。

    そのチームに、書籍FrameFranceの出版にも携わったビスポークアイウェア専門店「めがね舎ストライク」のオーナー比嘉大輔が合流したことで、デザイン面・企画面ともに、よりヴィンテージに近い世界観を表現できる環境が整う。
  • Our Statement
  • French vintage eyewear is outstanding in its uniqueness and is praised as art in its own right. The frame materials, patterns and colors are no longer reproducible using by modern-day technology. So eyewear nowadays has already forgone the artisanal touch to details in exchange for production efficiency. Each and every vintage eyewear frame of its day is so rare that finding a product in the same design is almost impossible.

    French vintage eyewear shows its indescribably alluring appearance while facing its inevitable fate stocks eventually being depleted because of its one-of-a-kind design. To reproduce the charm and feel of the French vintage using modern-day technology and share its original spirit with more people, the eyewear brand, guépard, has been launched by two French vintage eyewear experts: Masashi Yamamura and Kazuki Yanagihara.

    Yamamura is the owner of eyewear store, SPEAKEASY, in Kobe, Hyogo, while Yanagihara runs his own eyewear store, Fréquence, in Sapporo, Hokkaido. Despite the fact that there are only a handful of stores specializing in vintage eyewear in Japan—let alone those dealing in unused vintage products—both Yamamura and Yanagihara are renowned French vintage eyewear experts. Paving the way for French vintage eyewear while developing guépard, both have long sourced a wide range of French eyewear frames and introduced them into Japan.

    Yamamura and Yanagihara also jointly published a French vintage eyewear archive book, entitled “FrameFrance.” It explores the design of a wide array of French vintage eyewear pieces from the 1940s to the 1950s, a period when French eyewear took the world by storm with its excellence and unparalleled quality.
  • The Meaning of guépard
  • Under the prohibition law in the 1920s, eyeglasses were called “cheetahs,” a slang expression in the US. It is said that the term cheetah is derived from the dishonest act of cheating. Guépard is the French word for cheetah. The logotype of guépard represents a cheetah peeking with one eye closed.

    Having dealt in French vintage eyewear products from the outset, SPEAKEASY and Fréquence are proud of having established the vintage eyewear trend, which has come into vogue today. The brand name and logotype also raise questions about the present eyewear industry, in which many designers recklessly pursue and imitate French vintage design as fast fashion. The name and logo of guépard also cynically express its criticism against copycats who use superficial knowledge of the original vintage designs and create inferior imitations.
  • Design Concept
  • For guépard, jazz is one of its essential design concepts. In the age of the prohibition law, people in the US were wild about Jazz music for an emotional uplift in place of alcohol.
    Just like strains of jazz music being passed down for improvisations, guépard has handed down the aesthetic of French vintage design to future generations. At the same time, guépard will strive to add a delicate refinement to vintage pieces to incorporate them into the modern-day look and propose a reinterpretation of French vintage.
  • Our Collection
  • The guépard collection embodies the aesthetic of French vintage eyewear through the understanding of the essence of French vintage and its exquisite design. The finish of a flat lens is one example. As the surface of lenses at that time were uncoated, the lenses’ surface were reflective. In order to reproduce the same surface texture, guépard adopts custom-made flat lenses with an anti-reflective coating which is only applied to the inside of the lens.

    The detailed design of the frames along with the texture of oiled paper cannot be recreated without background knowledge of French vintage eyewear. As Yamamura and Yanagihara have their own expertise and insights into the French vintage, the guépard collection is clearly distinguished from others, which are deemed as mere imitation or modernization.

    The guépard team, composed of Yamamura and Yanagihara, has recently been joined by Daisuke Higa, the owner of Megane-ya Strike, a Kobe-based bespoke eyewear store. Higa was also involved in the publication of FrameFrance. Thanks to his contributions, the production environment of guépard has become poised for more delicate vintage reproduction in terms of design and planning.